Friday, June 13, 2008

mobiel

Vandaag toch eens een mooie primeur. Een blogje dat op (voor mij althans) op de manier van de toekomst geschreven is. Gaat het dus niet zozeer om de inhoud van dit verhaaltje? Natuurlijk ook wel, maar kenmerkend vind ik de manier waarop het totstandgekomen is. Lekker onderweg in de trein namelijk. Is dat zo bijzonder dan? Iets in de trein schrijven kan toch al tijden? Ja, dat is zeker waar. Maar voor mij is het een interessante ontwikkeling, waar ik veel mogelijkheden voor zie.

Mijn beroep is webredacteur. Leuk, uitdagend, vernieuwend, maar ook soms hopeloos ouderwets. Ik heb een beroep waar locatie op zich geen rol zou moeten spelen. Geef mij een computer en een internetverbinding en ik ben klaar. Maar ik heb nog nooit zoveel gereisd voor mijn werk als de afgelopen jaren! Bizar eigenlijk.

Daarom vind ik het dan ook zo leuk om in de trein op mijn laptopje met mobiel internet dit stukje te tikken. Het kan namelijk prima, werken waar en wanneer je maar wilt. Van 90 treinminuten per dag kan je op die manier prima zeker de helft gebruiken voor werkzaken en dat maakt het reizen naar een andere plaats voor je werk alweer een stuk aantrekkelijker, bijvoorbeeld door extra inkomsten of minder uren maken op de locatie waar je heen moet.

Het is de kant die we volgens mij onherroepelijk opgaan in Nederland. De wegen raken voller en ook de trein gaat niet altijd even vlot meer. Ook al wil je wel, is het vaker stilstaan dan rennen geblazen. Heerlijk toch als jij al werkuren aan het maken bent terwijl anderen die perse om half negen op kantoor moeten zijn zuchten in de trein die door een 'wissel- en seinstoring' maar niet verder wil?

Eén van de dingen die ik de komende tijd op mijn werkgebied wil onderzoeken, is het creatief omgaan met mensen, middelen en locaties. De starre werkplek op kantoor van zo-tot-zo laat: dat is een archaïsch werkbeeld waar we maar eens vanaf moeten. Dat zal bij veel werk- en opdrachtgevers een belangrijke mentaliteitsomslag vereisen. Maar uiteindelijk wordt iedereen daar volgens mij beter van.

Lees je dit blogje en denk je “hee, ik heb wel ideeën om mobiel werken te bevorderen en wil weleens hierover sparren”, meld je dan via mijn Hyves en wie weet kunnen we samenwerken aan de ontwikkeling van webredacteur (of andere functies waar dit goed zou kunnen) tot een nóg innovatiever beroep.

Bestemming bereikt; ik ga afsluiten!

No comments: